اقتصاددان ها اشتباه می‌کنند! چرا بیت کوین آینده پول است؟

انتشار 3 ماه قبل
آنچه می‌خوانید...

با فروپاشی سیستم‌های پولی سنتی، بیت کوین به‌عنوان آینده پول ظهور می‌کند. [ez-toc] مقاله زیر، نوشته کادن استادلمن است. او مدیر ارشد فناوری در پلتفرم کومودو (Komodo) و همچنین یک توسعه‌دهنده بلاکچین و متخصص امنیت عملیات است. گستردگی تجربه او از کار در امنیت عملیات در بخش دولتی و راه‌اندازی استارت‌آپ‌های فناوری تا توسعه اپلیکیشن […]

بیت کوین آینده پول

با فروپاشی سیستم‌های پولی سنتی، بیت کوین به‌عنوان آینده پول ظهور می‌کند.

[ez-toc]

مقاله زیر، نوشته کادن استادلمن است. او مدیر ارشد فناوری در پلتفرم کومودو (Komodo) و همچنین یک توسعه‌دهنده بلاکچین و متخصص امنیت عملیات است. گستردگی تجربه او از کار در امنیت عملیات در بخش دولتی و راه‌اندازی استارت‌آپ‌های فناوری تا توسعه اپلیکیشن و رمزنگاری است.

پول، تورم، کنترل سرمایه

آن‌ها را روی تلویزیون، جلد مجلات، روزنامه‌های بزرگ دنیا و قفسه کتابفروشی‌ها می‌بینید. آن‌ها اقتصاددان‌ها هستند، متخصصان! به آن‌ها اعتماد دارید، اما خیلی وقت‌ها اشتباه می‌کنند، پس شاید هر چیزی که می‌دانید هم اشتباه باشد!

همین چند وقت پیش، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری و همچنین جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو، تورم را «گذرا» خواندند.

فدرال رزرو

از بین اقتصاددان‌های زنده آمریکایی برنده جایزه نوبل، ۱۶ نفر از ۳۶ نفر اعلام کردند: «هر فشار افزایشی که تمام این پول جدید (یعنی محرک‌های مالی دولت) روی قیمت‌ها بگذارد، هیچ تهدیدی برای تورم نیست.»

همه اشتباه می‌کردند.

اقتصاد کینزی که مدت‌ها برای تدریس در کلاس‌های درس در نظر گرفته می‌شد، در طول قرن‌های ۲۰ و ۲۱ ثابت کرد که چیزی جز خرافه نیست. کینز از این ایده حمایت کرد که «می‌توانید با خرج کردن از رکود خارج شوید.»

همانطور که امروزه شاهد هستیم و همانطور که اقتصاددانانی مانند لودویگ فن میزس و میلتون فریدمن اشاره کردند، مخارج دولت و انباشت بدهی در نهایت منجر به تورم می‌شود که به قشر ضعیف جامعه ضربه می‌زند.

وقتی تورم به ابرتورم تبدیل می‌شود، دولت‌ها عاشق اعمال کنترل سرمایه می‌شوند؛ یک وسیله مورد علاقه در جعبه ابزار دولت‌‌ها، زمانی که ارزها شروع به فروپاشی می‌کنند. این موضوع به طور کلی به این معنی است که شهروندان نمی‌توانند تجارت فرامرزی انجام دهند و یا از ارزهای خارجی در داخل کشور استفاده کنند.

کنترل سرمایه در سراسر جهان وجود دارد. بنابراین، شما نمی‌توانید ارز مورد نظر خود را در ورای مرزها معامله کنید. این یک رویکرد درست برای پول نیست.

جای تعجب نیست که اولین پول کامل جهان، بیت کوین، نه از دانشگاه، بلکه تحت شرایطی مرموز و جذاب، به لطف نبوغ ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد.

جهان به پول سالم نیاز دارد

طلا پول است

بیش از ۱۰۰ سال پیش، در جریان شهادت ۱۹۱۲ مقابل کنگره، جی ‌پی مورگان،به اصطلاح بارون دزد (robber baron)، گفت: «طلا پول است، هر چیز دیگری اعتبار است.»

پول یک ابزار حامل و اعتبار (credit) یک سفته از طرف مقابل است که ممکن است مورد احترام قرار گیرد یا نگیرد. دلار آمریکا تا سال ۱۹۷۳ به طلا وابسته بود، زمانی که نیکسون پنجره طلا را بست.

با توجه به نظر آقای مورگان، جهان ۵۰ سال است که با اعتبار کار می‌کند. به هر حال، دلارهای موجود در حساب بانکی شما با طلا پشتیبانی نمی‌شوند. آن‌ها توسط «اعتماد کامل و اعتبار» دولت ایالات متحده پشتیبانی می‌شوند.

همانطور که خزانه داری به صراحت اعلام می‌کند، اسکناس‌های فدرال رزرو قابل بازخرید با طلا، نقره یا هیچ کالای دیگری نیستند و هیچ پشتوانه‌ای ندارند.

بازخرید اسکناس به طلا در سال ۱۹۳۳ و نقره در ۱۹۶۸ پایان یافت. این اسکناس‌ها برای خودشان ارزشی ندارند، بلکه برای چیزی که می‌خرند ارزش دارند.

از طرفی دیگر، از آنجایی که اسکناس‌های فدرال رزرو وجوه قانونی هستند، توسط تمام کالاها و خدمات موجود در اقتصاد «پشتیبانی» می‌شوند.

پول، اعتبار، بیت کوین

برای ایجاد پول، فدرال رزرو پول چاپ می‌کند؛ به عبارت دیگر، اعتبار یا بدهی ایجاد می‌کند.

بالای اسکناس دلار نوشته شده است: «اسکناس فدرال رزرو». تعریف کلمه اسکناس، «قول کتبی برای پرداخت بدهی» است.

از خاکستر آزمایش‌های شکست‌خورده پول فیات (fiat) و اعتبار (credit)، الگوی جدیدی ظهور خواهد کرد که در آن، همانطور که مایکل سیلور اشاره می‌کند، بیت‌کوین به عنوان پول و همه چیز به عنوان اعتبار، از جمله CBDC (ارز دیجیتال بانک مرکزی) تلقی می‌شود.

این امر به ویژه در شرایطی صادق است که افراد و شرکت‌ها دیگر به بانک‌ها و ارزهای فیات اعتماد ندارند. جهان مدتهاست به پول سالم نیاز دارد و این پول سالم باید در زمان و مکانهای مناسب کار کند.

شبکه لایتنینگ بیت کوین

بیت کوین ثابت کرده است که قادر به انجام این کار است، به ویژه در سطح لایه ۲ که شاید بهترین مثال آن شبکه لایتنینگ باشد.

در حال حاضر، هر روز ۴۵۰ بیت کوین تولید می‌شود. ماینرها عموما برای پوشش هزینه برق و خدمات بدهی باید آن‌ها را بفروشند. اگر تقاضای ارگانیک از ۱۲.۵ میلیون دلار در روز بیشتر شود، عرضه در آن صورت کاملا محدود می‌شود.

بیت کوین انرژی است

اقتصاددانان پول را به عنوان واسطه مبادله، واحد حساب و ذخیره ارزش می‌بینند. اما چه می‌شد اگر آن‌ها هم در این مورد اشتباه می‌کردند؟

شاید فراتر از هر سه مورد، پول شکلی از انرژی باشد. وقتی فردی انرژی خود را صرف کسب درآمد می‌کند و سپس آن را در یک دارایی ذخیره می‌کند که طی دهه‌ها ارزش خود را از دست می‌دهد، در واقع انرژی صرف شده در گذشته را به هدر می‌دهد. تورم عمر اقتصادی او را روی کره زمین کوتاه‌تر می‌کند.

بیت کوین های بیشتر را نمی‌توان ناگهان چاپ کرد و به این ترتیب، پس‌انداز همه را بی‌ارزش کرد. به همین دلیل، بیت کوین امیدبخش آینده‌ای سرشار از آزادی، حاکمیت، حقیقت و صداقت است.

بیت کوین پول را از قلمرو فریب و نیرنگ خارج می‌کند و به قلمرو امکان وارد می‌کند.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx