لونا کلاسیک کلاسیک نابود می شود

داستان سقوط لونا کلاسیک
  • زمان مطالعه: 14دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1183 نفر

لونا کلاسیک کلاسیک نابود می شود

در می ۲۰۲۲، لونا کلاسیک شاهد یکی از فاجعه بارترین سقوط قیمت در تاریخ بازار ارزهای دیجیتال بود. قیمت لو‌نا کلاسیک که در تاریخ ۶ آوریل به بالاترین حد خود یعنی ۱۱۶ دلار رسید، تا ۶ ژوئن به ۰.۰۰۰۰۸ دلار رسید. سقوط لونا کلاسیک میلیاردها دلار ضرر را برای سرمایه گذاران به همراه داشت و بسیاری را متعجب کرد که چه اتفاقی برای لو‌نا کلاسیک افتاد. چگونه اکوسیستم ترا و لونا کلاسیک که در یک نقطه بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارزش داشت، در عرض چند روز نابود شد؟ در اصل، دلیل اصلی سقوط، تورم شدید در عرضه لونا کلا‌سیک کلاسیک بود که توسط خزانه‌ای که درUST، بزرگترین استیبل کوین الگوریتمی اکوسیستم، اداره می‌شد، ایجاد شد. در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به اتفاقاتی که برای ارز دیجیتال لونا کلاسیک در طی سقوط و همچنین عواقب پس از فروپاشی اکوسیستم ترا و لونا کلاسیک افتاد. ما البته استیبل کوین UST را نیز پوشش خواهیم داد، که محرک اصلی رشد لونا‌ کلاسیک بود اما در نهایت منجر به نابودی آن نیز شد.

لونا کلاسیک

تاریخچه ترا و لونا کلاسیک

آغاز پروژه بلاک چین ترا به سال ۲۰۱۸ برمی گردد، زمانی که توسط شرکتی به نام ترافرم لبز (Terraform Labs) ایجاد شد. ترافرم لبز توسط دو کوان و دنیل شین تاسیس شد. دو کوان بعداً محبوبیت زیادی به دست آورد و اساساً به چهره عمومی پروژه ترا تبدیل شد. ایده پشت بلاک چین ترا تسهیل یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز بود که از استیبل کوین های متصل به ارزهای فیات مختلف استفاده می کرد. به عنوان مثال، اکوسیستم دارای یک استیبل کوین مرتبط با دلار آمریکا به نام UST و یک استیبل کوین کره ای به نام KRW بود. توکن اصلی برای پرداخت کارمزد در بلاک چین لونا کلاسیک بود که نقش مهمی در حفظ قیمت استیبل کوین‌های ترا داشت.

اکثر استیبل کوین ها، از جمله USDT و USDC، توسط ذخایر پول واقعی و دارایی های مرتبط مانند اوراق خزانه پشتیبانی می شوند. ترا رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت و از یک مدل الگوریتمی استفاده کرد که در آن استیبل کوین‌هایی مانند UST و KRW از طریق ابزارهای الگوریتمی تثبیت شدند. در اینجا توضیحی مختصر از نحوه عملکرد پلتفرم ترا بر اساس مثال UST، یک استیبل کوین طراحی شده است که تا حد امکان نزدیک به ۱ دلار معامله شود. پلتفرم ترا مکانیسمی داشت که به کاربران اجازه می‌داد توکن‌های لونا کلاسیک به ارزش ۱ دلار را برای مینت ۱ UST بسوزانند. در طرف دیگر معادله، کاربران می توانند ۱ UST را بسوزانند تا لونا کلاسیک به ارزش ۱ دلار را مینت کنند.

اگر UST بیش از ۱ دلار ارزش داشت، کاربران تشویق می شدند تا لوناکلاسیک را برای ضرب کردن UST بسوزانند. سپس، آنها می توانند UST  را برای کسب سود بفروشند. اگر UST کمتر از ۱ دلار ارزش گذاری می شد، به کاربران انگیزه داده می شد تا UST خود را برای ضرب کردن لونا‌کلاسیک بسوزانند، زیرا آنها لونا‌کلاسیک را با نرخ مبادله یک UST در ازای لونا کلاسیک به ارزش ۱ دلار دریافت می کردند. برای حدود یک سال و نیم، این مکانیسم عرضه UST را بر اساس تقاضا تنظیم می‌کرد و به استیبل کوین اجازه می‌داد تا پیوند خود را با دلار حفظ کند. با این حال، در ماه می ۲۰۲۲ زمانی که قیمت UST به طور قابل توجهی به زیر ۱ دلار رسید، به طرز فاجعه‌باری شکست خورد.

دو کوان و دنیل شین بنیانگذاران لونا کلاسیک

دو کوان و دنیل شین بنیانگذاران لونا کلاسیک

صعود لونا کلا‌سیک و UST

برای کل سال ۲۰۲۰، ارزش بازار لونا کلاسیک زیر ۵۰۰ میلیون دلار باقی ماند. این پروژه در حال پذیرش و توسعه بود، اما هنوز سروصدای زیادی ایجاد نکرده بود. لونا‌کلاسیک سپس در نیمه اول سال ۲۰۲۱ یک رشد بزرگ را تجربه کرد و تا ماه مارس به ارزش بازار ۸.۵ میلیارد دلار رسید. نیمه دوم سال ۲۰۲۱ زمانی بود که لونا کلا‌سیک واقعاً اوج گرفت و در یک رالی در آوریل ۲۰۲۲ با ارزش بازار ۴۱ میلیارد دلار به بالاترین حد خود رسید. محرک اصلی محبوبیت اکوسیستم ترا و توکن  لونا کلاسیک، پروتکل انکر (Anchor) بود، یک پروتکل بازار پول که بازدهی بسیار بالایی را در سپرده‌های استیبل کوین UST ارائه می‌کرد. در مواقعی، کاربران  APYهایی در حدود ۲۰ درصد از سپرده های UST خود به دست می آوردند.

از آنجایی که UST یک استیبل کوین بود، بسیاری از کاربران احساس کردند که Anchor Protocol یک گزینه مطمئن برای کسب بازدهی است. در حالی که ۲۰ درصد APY اکنون غیرمنطقی به نظر می رسد، بازار کریپتو در آن زمان در یک فاز بسیار صعودی بود و خوش بینی و شور و نشاط زیادی در میان معامله گران وجود داشت. محبوبیت پروتکل انکر منجر به افزایش شدید تقاضا برای UST شد و باعث شد UST بیشتری تولید شود. در اوج، حدود ۱۸.۷ میلیارد دلار UST در گردش بود. با این حال، در حالی که تقاضای زیادی برای وام دادن به UST در پروتکل انکر وجود داشت، پروتکل تقریباً تقاضای زیادی برای وام گرفتن از UST نداشت. از آنجایی که تقاضای استقراض کافی برای پرداخت سود ۲۰ درصدی اعلام شده وجود نداشت، پروتکل انکر باید یارانه می گرفت. به منظور ادامه پرداخت سود ۲۰ درصدی به وام دهندگان UST در پروتکل انکر، ۴۵۰ میلیون دلار به ذخایر پروتکل توسط بنیاد لونا کلاسیک، سازمانی که توسط دو کوان تأسیس و رهبری می‌شود، تزریق شد.

علائم مشکل در اکوسیستم ترا

در حالی که نگرانی‌هایی در مورد پایداری APY 20 درصدی تبلیغ‌شده توسط Anchor Protocol وجود داشت، بسیاری از کاربران فکر می‌کردند بدترین سناریو این بود که بازده به سادگی به سطوح پایدارتر کاهش یابد. افراد زیادی سناریویی را تصور نمی کردند که در آن UST و لونا کلاسیک خود تقریباً بی ارزش شوند، دقیقاً همان چیزی است که در می ۲۰۲۲ اتفاق افتاد. همانطور که مشخص شد،UST  و لونا کلاسیک به نفع خود بیش از حد بزرگ شدند، که نقص‌های ذاتی در مکانیسم الگوریتمی را آشکار کرد که قرار بود قیمت UST و سایر استیبل کوین‌های ترا را نزدیک به میخ‌هایشان نگه دارد.

به نظر می رسد که بازیگران کلیدی اکوسیستم  ترا، از جمله بنیانگذار ترافرم لبز، دو کوان، این تصور را داشتند که مکانیسم الگوریتمی به خودی خود برای حفظ پایداری UST کافی نیست. در فوریه ۲۰۲۲، حدود سه ماه قبل از فروپاشی اکوسیستم ترا، بنیاد لونا کلاسیک یک ذخیره UST را اعلام کرد که دارایی های مختلف از جمله بیت کوین را در اختیار دارد. این ذخیره برای دفاع از پیوند یک دلاری UST در صورتی که تحت فشار قابل توجهی قرار گیرد استفاده می شود. حتی اگر این ذخیره در نهایت به حدود ۳.۵ میلیارد دلار افزایش یافت، برای نجات UST از سقوط کامل کافی نبود.

سقوط شبکه ترا و لونا کلاسیک

چرا لونا کلاسیک سقوط کرد؟ UST و فروپاشی ترا

در ۹ می ۲۰۲۲، UST شروع به کاهش از ۱ دلار خود کرد و تا ۱۰ می به ۰.۶۷ دلار سقوط کرد. در طول روز، قیمت UST بهبود یافت و در حدود ۰.۹۰ دلار تثبیت شد. این تنها یک تسکین موقت بود، زیرا UST دوباره شروع به کاهش کرد و تا ۱۱ می تا ۰.۲۳ دلار کاهش یافت. بنیاد لونا کلاسیک شروع به استقرار UST Reserve برای دفاع از میخ یک دلاری UST کرد، اما تلاش آنها شکست خورد. در این مرحله، اعتماد بازار به UST از بین رفته بود و دارندگان UST شروع به عجله برای خروج کردند. دارندگان UST که تمایلی به فروش استیبل کوین های خود در بازار آزاد با تخفیف زیاد نداشتند، از مکانیسم آربیتراژ پروتکل ترا برای سوزاندن توکن های UST و لونا‌کلاسیک خود در تلاش برای دستیابی به معامله بهتر استفاده کردند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، مکانیسم آربیتراژ به ازای هر توکن UST که سوزانده می‌شوند، معادل یک دلار برای کاربران صادر می‌کند. با کاهش قیمتUST، تعداد فزاینده‌ای لونا کلاسیک باید برای هر UST که کاربران می‌سوزانند صادر می‌شد. این منجر به ورود سیل توکن های جدید لونا کلاسیک به بازار شد و تقاضا برای خرید لونا‌کلاسیک بسیار کم بود زیرا بیشتر سرمایه گذاران صرفاً به دنبال فرار از اکوسیستم ترا در سریع ترین زمان ممکن بودند. عرضه در گردش لونا کلا‌سیک از ۳۸۰ میلیون توکن در ۱۰ می به ۶.۵ تریلیون توکن تا ۱۳ می افزایش یافت.

افزایش شدید عرضه لونا کلاسیک، همراه با فشار فروش بسیار زیاد، باعث شد لونا کلاسیک یکی از بدترین، اگر نگوییم بدترین سقوط در تاریخ بازارهای کریپتو را تجربه کند. کسانی که لونا کلاسیک خود را حفظ کردند، عملاً چیزی نداشتند. لونا کلاسیک در ۹ می ۲۰۲۲، روزی که UST شروع به از دست دادن پیوند یک دلاری خود کرد، حدود ۶۲ دلار معامله می شد. تا ۱۳ می، لونا کلا‌سیک در حدود ۰.۰۰۰۳ دلار معامله می شد (کاهش بیش از ۹۹.۹۹٪).

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx