قابلیت همکاری بین زنجیره ای چیست؟

قابلیت همکاری بین زنجیره ای
  • زمان مطالعه: 15دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 553 نفر

قابلیت همکاری بین زنجیره ای چیست؟

قابلیت همکاری بین زنجیره ای، برنامه ها را قادر می سازد تا در شبکه های مختلف بلاک چین با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با یکدیگر تعامل داشته باشند. این امکان انتقال داده و ارزش بین سیستم‌های متفاوت را فراهم می‌آورد و باعث افزایش اتصال و یکپارچگی می‌شود.

قابلیت همکاری در بلاک چین چیست؟

قابلیت همکاری در زمینه بلاک چین به ظرفیت بلاک چین برای تبادل آزادانه داده با سایر بلاک چین ها اشاره دارد. قابلیت همکاری بین زنجیره ای به قراردادهای هوشمند در زنجیره های مختلف اجازه می دهد تا بدون ارسال توکن های واقعی بین زنجیره ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، دارایی‌ها، خدمات و تراکنش‌ها در یک بلاک چین به‌عنوان اسناد ثبت می‌شوند. هر فعالیتی که در یک بلاک چین انجام می‌شود، می‌تواند با راه‌حل مناسب قابلیت همکاری در بلاک چین دیگر نشان داده شود. این بدان معناست که برنامه‌ها با هر دارایی یا سرویسی کار می‌کنند، صرف نظر از اینکه در کدام بلاک چین هستند.

همکاری بین زنجیره ای

چرا قابلیت همکاری مهم است؟

بلاک چین‌ها امروزه در موقعیتی مشابه روزهای اولیه اینترنت قرار دارند: بسیاری از اکوسیستم‌های جدا شده قادر به تبادل اطلاعات نیستند. این فقدان قابلیت همکاری و اتصال، مانع مهمی در برابر پذیرش گسترده‌تر فناوری بلاک چین است، زیرا از جریان یکپارچه داده‌ها و ارزش در شبکه‌های مختلف جلوگیری می‌کند. از منظر یک توسعه‌دهنده، هر استقرار یک نمونه مجزا و مستقل را تشکیل می‌دهد، که در نتیجه قراردادهای باطن ارتباطی ندارند و از یکدیگر بی‌اطلاع هستند. برای مثال، ممکن است یک DApp غیرمتمرکز صرافی (DEX) نیاز داشته باشد که به صورت جداگانه در شبکه‌های اتریوم، زنجیره BNB و پالیگان مستقر شود. این منجر به ایزوله شدن هر نسخه از DAppها می شود.

به عنوان یک کاربر، رویکرد چند استقراری می تواند چندین چالش را ایجاد کند. امکان انتقال یکپارچه توکن ها از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر را نمی دهد. این معمولاً در فرآیندی انجام می‌شود که در آن دارایی‌ها در بلاک چین منبع نابود می‌شوند و دوباره با استفاده از یک پل ثالث بر روی بلاک‌چین مقصد ضرب می‌شوند. این فرآیند می‌تواند زمان‌بر و گیج‌کننده باشد، که منجر به تقسیم جزایر داده‌ها و تجربه ضعیف کاربر شود. خطرات امنیتی مرتبط با نگهداری دارایی ها در چندین بلاک چین نیز می تواند قابل توجه باشد و در را برای هک و از دست دادن احتمالی سرمایه باز کند.

راه حل های قابلیت همکاری بین زنجیره ای

اتصال زنجیره ای در حال بهبود است زیرا توسعه دهندگان راه حل هایی ایجاد می کنند که اتصال و انتقال داده ها و ارزش را در شبکه های مختلف آسان تر می کند. این می‌تواند امکانات جدیدی را برای برنامه‌های بلاک چین کاربرپسندتر و مرتبط‌تر باز کند. رویکردهای مختلفی برای بهبود قابلیت همکاری بین زنجیره ای وجود دارد. در اینجا، ما چند نمونه را برای نشان دادن طیف گسترده ای از راه حل ها فهرست می کنیم.

چین لینک (Chainlink)

چین لینک در حال توسعه پروتکل قابلیت همکاری متقابل (CCIP) است که یک استاندارد منبع باز برای فعال کردن ارتباطات بین زنجیره ای از جمله پیام رسانی و انتقال توکن است. هدف CCIP فعال کردن یک ارتباط جهانی بین صدها شبکه بلاک چین با استفاده از یک رابط استاندارد است. این پتانسیل را دارد که پیچیدگی ساخت برنامه ها و خدمات زنجیره ای را کاهش دهد.

Wormhole

پروتکل Wormhole یک پروتکل قابلیت همکاری عمومی است که امکان انتقال توکن ها و پیام ها را بین شبکه های مختلف بلاک چین فراهم می کند. پیام‌ها در یک زنجیره منبع توسط شبکه‌ای از نگهبانان مشاهده می‌شوند که انتقال به زنجیره‌های هدف را تأیید و تسهیل می‌کنند. توسعه دهندگان با استفاده از Wormhole می توانند برنامه های غیرمتمرکز زنجیره ای به نام xDapps بسازند.

لایه صفر

پروتکل‌های لایه صفر یک پروتکل قابلیت همکاری omnichain برای ارسال پیام های کم حجم بین بلاک چین است که تحویل پیام ایمن و قابل اعتماد با قابلیت تنظیم قابل اعتماد را ارائه می دهد. گره های فوق سبک لایه صفر (ULN) قراردادهای هوشمندی هستند که هدرهای بلوکی دیگر زنجیره های پل شده را برای بهبود کارایی فراهم می کنند. ULN فقط بر اساس تقاضا راه اندازی می شود و قرارداد هوشمند با یک اوراکل و یک رله از طریق نقطه پایانی لایه صفر ارتباط برقرار می کند. این طراحی امکان ارتباطات زنجیره ای سبک و کارآمد را فراهم می کند.

هایپرلن (Hyperlane)

هایپرلن یک پروتکل زنجیره ای اثبات سهام (PoS) است که ارتباطات بین زنجیره ای را از طریق روش های اجماع قابل تنظیم اعتبار و ایمن می کند. در شبکه  هایپرلن، هر اعتبارسنج مسئول اعتبارسنجی هر زنجیره ای است که هایپرلن به آن متصل است، اطمینان حاصل می کند که ارتباطات زنجیره ای ایمن و دقیق است.

ارتباطات بین بلاک چینی (IBC)

ارتباطات بین بلاک چینی (IBC) پروتکل استاندارد برای تعامل بلاک چین در شبکه کازماس است که برای ایجاد قابلیت همکاری بین بلاک چین های مختلف طراحی شده است. IBC حداقل مجموعه ای از توابع را تعریف می کند که در استانداردهای بین زنجیره ای (ICS)  مشخص شده است، که تعریف می کند چگونه بلاک چین ها می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده ها را مبادله کنند. یک مثال دیگر Osmosis است، یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) که به کاربران امکان می دهد توکن ها را بین بلاک چین های مختلف مبادله کنند. Osmosis از پروتکل IBC برای فعال کردن مبادله یکپارچه توکن ها از زنجیره های مختلف استفاده می کند و به دارندگان توکن اجازه می دهد تا مستقیماً از قابلیت همکاری که IBC ارائه می دهد بهره مند شوند.

ارز دیجیتال کازماس

پیام رسانی Warp آوالانچ

 Avalanche Warp Messaging (AWM)به گونه ای طراحی شده است که انعطاف پذیر باشد و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا مشخصات پیام رسانی خود را برای تقویت ارتباطات ایجاد کنند. AWM‌ ساخت DApp های قدرتمند در شبکه آوالانچ را برای توسعه دهندگان آسان تر می کند.

رله بیت کوین

رله بیت کوین یک رله زنجیره ای است که در یک محیط زنده مستقر می شود. این رله امکان ارسال هدرهای بلوک بیت کوین به اتریوم را فراهم می کند. با انجام این کار، راهی برای تأیید گنجاندن تراکنش‌های بیت‌کوین در بلاک چین اتریوم فراهم می‌کند و یک پل غیرقابل اعتماد بین دو شبکه ایجاد می‌کند.

فرمت پیام متقابل اجماع

فرمت پیام متقابل اجماع (XCM) به سیستم های اجماع مختلف اجازه می دهد تا با یکدیگر در شبکه پولکادات ارتباط برقرار کنند. با ادغام موفقیت‌آمیز XCM نسخه ۳، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌هایی بسازند که پل‌ها، قفل بین زنجیره‌ای، مبادلات، NFT، شرطی‌ها، ردیابی متن و موارد دیگر را فعال می‌کنند. به عنوان مثال، Moonbeam XCM SDK  در درجه اول از انتقال توکن XCM  پشتیبانی می کند و به توسعه دهندگان اجازه می دهد با استفاده از XCM با شبکه پولکادات تعامل داشته باشند.

اکسلار (Axelar)

اکسلار راه حلی را برای ارتباطات بین زنجیره ای از طریق استفاده از پروتکل General Message Passing ارائه می دهد که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های غیرمتمرکز ایجاد کنند که می توانند در چندین شبکه بلاک چین کار کنند. اکسلار همچنین ارتباطات بین زنجیره‌ای امن را از طریق PoS (dPoS) برای کاربرانی که توکن‌ها را پل می‌کنند، فراهم می‌کند. به عنوان مثال، برنامه پل زدن اکسلار، Satellite، BUSD  مبتنی بر اتریوم را به کازماس متصل می کند و امکان همکاری بین دو اکوسیستم را فراهم می کند.

مزایا و محدودیت های قابلیت همکاری بین زنجیره ای

مزایای قابلیت همکاری بلاک چین واضح است. کاربران به طور بالقوه می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌های متمرکز، تراکنش‌ها را در شبکه‌های بلاک چین مختلف به صورت یکپارچه انجام دهند. همچنین تکه تکه شدن را کاهش می دهد، قابلیت همکاری را در اکوسیستم بلاک چین گسترده تر بهبود می بخشد و مرزها و مدل های کسب و کار جدیدی را باز می کند. با این حال، محدودیت هایی برای این راه حل ها وجود دارد. بلاک چین‌های مختلف ممکن است راه‌حل‌های امنیتی، الگوریتم‌های اجماع و زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوتی داشته باشند که می‌تواند به پیچیدگی فنی بیافزاید. این راه حل ها به طور بالقوه می توانند احتمال حملات را افزایش دهند و چالش های جدید حاکمیتی را در بین شبکه های مختلف بلاک چین ارائه دهند.

جمع بندی

راه‌حل‌های قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای این پتانسیل را دارند که کارایی و عملکرد شبکه‌های بلاک چین را با فعال کردن ارتباطات، داده‌ها و انتقال ارزش در بین شبکه‌های مختلف به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. انتظار می رود توسعه آینده قابلیت همکاری بین زنجیره ای، نوآوری بیشتری را بین شبکه های مختلف بلاک چین و امکانات جدید برای برنامه های بلاک چین تقویت کند. اینها می توانند به یک اکوسیستم بلاک چین متصل تر و کاربرپسندتر منجر شوند. با این حال، برای استفاده گسترده، راه‌حل‌های بین زنجیره‌ای مختلف نیاز به دستیابی به ثبات و امنیت بیشتری دارند. مشخص نیست که کدام راه حل کارآمدترین، پایدارترین و مطمئن ترین ابزارها را ارائه می دهد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx